Tuesday, March 12, 2013

I Do Not Choose to be a Common Man

I do not choose to be a common man.
It is my right to be uncommon.
I seek opportunity, not security.
I do not wish to be a kept citizen,
humbled and deluded by having the state look after me.
I want to take the calculated risk,
to dream and to build,
to fail and to succeed.

I refuse to barter incentive for a dole.
I prefer the challenges of life to dole.
I prefer the challenges of life to the guaranteed existence.
The thrill of fulfillment instead of a stale utopia.
I will not trade my freedom for beneficence,
nor my dignity for a handout.

I will never cower before any master,
nor bend to any threat.
It is my heritage to stand erect, proud, and unafraid;
To think and act for myself.
To enjoy the benefits of my creations
and to face the world boldly
and to say, “This I have done"
This is what it means to be a MAN.

Poem by: Dean Alfange.


Aku tidak memilih menjadi insan biasa.
Memang hakku untuk menjadi luar biasa.
Aku mencari kesempatan bukan perlindungan.
Aku tidak ingin menjadi warga yang terkungkung, rendah diri, dan tak terpedaya
karena dilindungi oleh pihak berkuasa
Aku siap menghadapi resiko terencana
berangan angan dan membina diri untuk gagal dan sukses

Aku menolak menukar insentif dengan derma
Aku memilih tantangan hidup daripada derma
Aku memilih tantangan hidup daripada hidup terjamin
Kenikmatan mencapai sesuatu bukan utopia yang basi
Aku tidak akan menjual kebebasanku
tidak juga kemuliaanku untuk mendapatkan derma

Aku tidak akan merendahkan diri kepada sembarang atasan dan ancaman
Sudah menjadi warisanku untuk berdiri tegak, gagah, dan berani
Untuk berpikir dan bertindak bagi diri sendiri
Untuk mencapai segala keuntungan hasil kerja sendiri
dan untuk menghadapi dunia dengan berani,
dan berkata "Ini telah kulakukan"
Segalanya memberikan makna bagi seorang INSAN.

Puisi oleh: Dean Alfange.

1 comment: